Demografia
Ludność ogółem (mln):
38,54 (czerwiec 2006)
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Ludność zamieszkująca miasta:
71,9 % (2003)
Źródło: Wikipedia
Średni roczny przyrost ludności:
-0.05% (2006)
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Przeciętna długość życia:
70,71 lat (m), 79,03 lat (k)
Źródło: Wikipedia
Struktura wiekowa społeczeństwa:
0-14 lat: 15.9%
15-64 lat: 70.8%
65 lat i powyżej: 13.3%
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Powierzchnia:
312 685 km2
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Grupy etniczne (2002):
Polacy 96.7%
Niemcy 0.4%
Białorusini 0.1%
Ukraińcy 0.1%
Pozostali 2.7%
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Języki
Językiem urzędowym jest język polski, jednak prawo gwarantuje mniejszościom narodowym używanie ich własnych języków.
Językiem biznesowym jest polski oraz angielski i niemiecki.
Źródło: Wikipedia
Religie
Grupy wyznaniowe:
Rzymskokatolicy 89.8% (ok. 75% praktykuje)
Prawosławni 1.3%
Protestanci 0.3%
Pozostali 0.3%
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Ustrój polityczny
Polska jest republiką demokratyczną z wybieranym co 4 lata dwuizbowym parlamentem (Izba niższa -Sejm i Izba wyższa -Senat).
Głową państwa jest prezydent wybierany na 5-letnią kadencję. Obecnie funkcję prezydenta pełni Lech Kaczyński (Prawo i Sprawiedliwość).
Władzę wykonawczą sprawuje rząd, na czele którego stoi premier. Obecnie urząd ten sprawuje Donald Tusk (Platforma Obywatelska).
Źródło: Wikipedia
Święta
Klimat
W Polsce panuje klimat umiarkowany o charakterze przejściowym pomiędzy klimatem morskim a lądowym.
Odznacza się on dużą chwiejnością pogody i znacznymi wahaniami w przebiegu pór roku w następujących po sobie latach.
Średnia roczna temperatura waha się w Polsce od 5-10°C. Najcieplejszym miesiącem jest lipiec, którego średnia temperatura wynosi 16-19°C, natomiast najchłodniejszym styczeń.
Średnie opady wynoszą ok. 600 mm rocznie. Rozkład opadów w ciągu roku jest nierównomierny, największe opady przypadają na miesiące letnie.
Źródło: Wikipedia,
www.poland.gov.pl
Turystyka
Podróż
Informacje dotyczące wjazdu na teren Polski znajdziecie Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej pod adresem:
www.msz.gov.pl
Informacje konsularne >> Informacje dla obywateli UE i EOG przyjeżdżających do Polski
Waluta
Walutą polską jest polski złoty (PLN). 1 zł = 100 groszy
Wymiana dewiz odbywa się w bankach lub kantorach, których sieć jest bardzo dobrze rozbudowana.
Bankomaty
Polska posiada dobrze rozwiniętą sieć bankomatów. Wiele urządzeń, głównie w dużych miastach, podłączona jest do sieci międzynarodowych. Można z nich dokonywać wypłat zarówno z „płaskich” kart typu Maestro czy Visa Elektron jak i z „wypukłych” kart systemu Visa i Master Card.
Karty kredytowe honorowane są w stosunkowo niewielu sklepach i restauracjach. Liczba ta powinna jednak w krótkim czasie ulec zwiększeniu, gdyż realizacja płatności za pomocą karty kredytowej staje się coraz bardziej powszechna.
Źródło:
http://www.panst(...)ska.html
Godziny pracy urzędów
Urzędy otwarte są zazwyczaj od poniedziałku do piątku zwykle od 8.00 do 15.00, z przerwą na obiad. Banki w Polsce są otwarte najczęściej od 8.00 lub 9.00 do 16.00-18.00.
Źródło:
http://www.panst(...)ska.html
Telekomunikacja
Numer kierunkowy do Polski to: 48.
Na całym terytorium Polski powinien działać roaming, wykorzystujący jedną z trzech sieci GSM (Plus, Era, Orange).
Internet
Obecnie w Polsce do Internetu podłączonych jest ok. 10.6 milionów osób (2005).
Opłata za godzinę w kafejce internetowej wynosi ok. 2,5 zł, a opłata miesięczna za stałe łącze średnio 80 zł.
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Adresy placówek RP
Informacje o MSZ >> Placówki dyplomatyczne i urzędy konsularne w Polsce
Ministerstwa i ważniejsze instytucje gospodarcze
Mocne strony
Eksport zyskał na wzrastających zyskach produktywności, co wpłynęło na umocnienie się złotówki.
Wstąpienie kraju do Unii Europejskiej poprawiła jego średniookresowe perspektywy wzrostu.
Wskaźniki wielkości długu zagranicznego charakteryzuje względna stabilność.
Kontrola nad deficytem rachunku bieżącego i umiarkowane krótkoterminowe obciążenie kredytowe zredukowały podatność Polski na utratę wierzytelności.
Słabe strony
Poważnym problemem państwa jest wysoki deficyt sektora publicznego.
Obsługa długu utrzymuje wysoki poziom potrzeb na zewnętrzne usługi finansowe.
Niski poziom inwestycji zahamował wzrost ekonomiczny.
Bezrobocie pozostaje jednym z głównych problemów ekonomicznych kraju. Warto zauważyć jednak, że odsetek osób bezrobotnych uległ w ostatnim czasie obniżeniu.
Niestabilność polityczna kraju ujemnie wpływa na procesy legislacyjne i implementacje reform w państwie.
Ocena kraju
Ocena: A3
Nierównomierny poziom wynagrodzeń społecznych w kraju może ulec dodatkowemu pogorszeniu, czego przyczynę upatruje się w politycznej i ekonomicznej niestabilności państwa. Prawdopodobieństwo uchybień pozostaje na akceptowalnym poziomie.
Główne wskaźniki makroekonomiczne
Wielkość rynku
Środki płatności
Weksle i czeki nie są popularną formą płatności, gdyż nie spełniają określonych wymogów formalnych.
W przypadku nieuregulowanych i zakwestionowanych weksli i czeków, wierzyciele mają prawo rozpoczęcia przyspieszonej procedury, której efektem jest nakaz uregulowania długu.
Do niedawna transakcja gotówkowa była najczęściej stosowaną przez podmioty gospodarcze forma płatności. Chcąc zminimalizować ryzyko malwersacji pieniężnych z tego tytułu, 2 lipca uchwalono „Ustawę o swobodzie działalności gospodarczej” (ustawa weszła w życie 21 sierpnia 2004 roku). Na przedsiębiorstwa nałożono tym samym obowiązek dokonywania za pośrednictwem banku płatności za transakcje o wartości przekraczającej równowartości15 000 Euro.
Dosyć oryginalnym instrumentem płatności są weksle in-blanco. Jest to rodzaj weksla, na którym, w momencie wydania, jest tylko nazwa „weksel” oraz podpis emitenta.
Podpis stanowi nieodwołalną obietnicę zapłaty i zobowiązuje stronę do uzupełnienia weksla (ilości, miejsca i daty dokonania płatności) zgodnie z wcześniej zawartą umową między wystawcą a beneficjentem.
Weksle in-blanco pozostają w powszechnym użyciu, ponieważ stanowią gwarancję uregulowania płatności zarówno w umowach handlowych jak i w przypadku płatności odroczonych.
Najpopularniejszą formą płatności są obecnie przelewy bankowe . Czołowe banki polskie – po wstępnej fazie prywatyzacji oraz następującej po niej fazie koncentracji – zostały włączone do sieci SWIFT, która oferuje tanie, elastyczne i szybkie krajowe i międzynarodowe transfery płatności.
Metody egzekucji świadczeń pieniężnych
Doradza się, aby nie wszczynać działań roszczeniowych ze względu na uciążliwe formalności i wysokie koszty działań sądowych, a także ze względu na długość procedur obowiązujących w kraju: prawie 2 lata trwa oczekiwanie na nakaz egzekucji. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest brak odpowiednio wyszkolonych w zakresie pozyskiwania wierzytelności sędziów jak również niezbędnego wyposażenia.
Instrument wezwania do zapłaty, poparty odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi istnienie długu, przypomina dłużnikowi o obowiązku zapłaty ustalonej kwoty, wraz z naliczonymi odsetkami. Wynikający z umowy sprzedaży obowiązek zapłaty długu wraz z odsetkami, upływa po dwóch latach.
Od 1 stycznia 2004 roku odsetki mogą być naliczane już od 31-ego dnia po dostarczeniu produktów i usług, nawet, jeżeli strony uzgodniły możliwość realizacji płatności w dłuższym niż 31 dni okresie czasu. Odsetki ustawowe będą dotyczyć okresu od 31 dnia do momentu uregulowania zakontraktowanej kwoty. Następnie, w przypadku opóźnienia zapłaty, naliczane będą kary podatkowe, które często są wyższe niż odsetki ustawowe chyba, że strony umówiły się na wyższe odsetki za opóźnienie.
Doradza się zawarcie ugody, opartej na poświadczonym notarialnie harmonogramie spłaty długu. W przypadku uchylania się dłużnika od spłaty wierzytelności, wierzyciel może skorzystać z klauzuli ugody, która uprawnia go do egzekucji długu po uprzednim uznaniu natury wiążącej dokumentu przez sąd.
Wierzyciele mogą starać się o uzyskanie nakazu zapłaty wierzytelności przez dłużnika w drodze szybkiej i mniej kosztownej procedury, o ile tylko przedstawią przekonujący dowód istnienia długu (np.: weksle, czeki czy niezapłacone weksle in blanco lub inne dowody długu). Jeżeli sędzia nie jest przekonany o słuszności roszczenia, może on przekazać sprawę do rozpatrzenia w trybie zwykłego procesu .
Zwykłe postępowanie następuje częściowo na piśmie włącznie z obowiązkiem dostarczenia przez strony dokumentów dotyczących sprawy (oryginałów lub poświadczonych notarialnie kopii), a częściowo ustnie, w drodze przesłuchania, w którym uczestniczą powód i pozwany, obrońcy prawni obydwu stron oraz świadkowie.
W takim przypadku, sędzia powinien, jeśli tylko jest to możliwe, dążyć do zawarcia porozumienia między stronami.
Sprawy gospodarcze prowadzone są na ogół przez sądy gospodarcze, podległe w zależności od wysokości roszczenia, sądom okręgowym lub wojewódzkim.
Wskaźniki wydarzeń płatniczych
Ocena ryzyka
W związku z zahamowaniem popytu krajowego i eksportu, wzrost gospodarczy w 2005 roku uległ osłabieniu. Pomimo, iż wypłacalność firm jest generalnie dobra, naciski konkurencji, zwłaszcza w sektorze dystrybucji, mogą spowodować wzrost płac. W roku 2006, wyższe place realne, ulepszony rynek pracy oraz niski poziom odsetek powinny dać bodziec do wzrostu poziomu konsumpcji i inwestycji.
Ustabilizowanie i poprawa finansów rządowych stanowi główny wymóg decydujący o wejściu Polski do strefy Euro. Poprawie sytuacji nie sprzyjają jednak zwiększone inwestycje wspierające krajowy import, które, zdaniem ekonomistów, wpłyną na powiększenie się deficytu na rachunku bieżącym w roku 2006.
Stan finansów rządowych nie powinien jednak ulegać dalszemu pogorszeniu. Wynika to przede wszystkim z dobrych wyników finansowych sektora usług, zwiększonych wpływów od pracowników na emigracji , a także z dopłat Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę gotowość kraju do częściowej, wcześniejszej spłaty długu wierzycielom z Klubu Paryskiego, pozyskiwanie środków pieniężnych w przyszłości nie powinno stwarzać większych problemów.
W ostatnich wyborach parlamentarnych i prezydenckich we wrześniu i październiku 2005 roku zwycięstwo odniosła partia braci Kaczyńskich – Prawo i Sprawiedliwość. Po nieudanych próbach stworzenia trwałej koalicji z opozycyjną Platformą Obywatelską , PiS utworzył rząd mniejszościowy, uzyskując mało stabilne poparcie ze strony partii populistycznych i ultrakatolickich.
W październiku 2007 roku po przeprowadzonych wcześniejszych wyborach do parlamentu koalicja rządowa została utworzoną przez Platformę Obywatelską i PSL.