Demografia
Ludność ogółem (w mln):
295,73
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Gęstość zaludnienia:
31,2 osób/km?
Źródło: Wikipedia
Ludność zamieszkująca miasta:
75,2 %
Źródło: Wikipedia
Średni roczny przyrost ludności:
0,92 %
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Średnia oczekiwana długość życia:
80,67 lat (k), 74,89 lat (m)
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Struktura wiekowa:
0-14 lat: 20,6%
15-64 lat: 67%
65 lat i więcej: 12,4%
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Powierzchnia:
9 631 418 km2
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Struktura etniczno-rasowa (dane z 2003 roku):
biali 81,7%, czarni 12,9%, Azjaci 4,2%, Indianie i Eskimosi 1%, Hawajczycy i inni mieszkańcy wysp Pacyfiku 0,2%.
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Języki
Stany Zjednoczone nie posiadają oficjalnego języka urzędowego, jednakże w praktyce jest nim język angielski, którym posługuje się 82,1% społeczeństwa.
Inne języki pozostające w użyciu to: hiszpański (10,7%), inne języki indoeuropejskie (3,8%), języki azjatyckie i wysp Pacyfiku (2,7%).
Źródło: CIA "The Word Factbook", Wikipedia
Babel Fish
(http://babelfish.yahoo.com)
Bezpłatny translator tekstu oraz stron internetowych z angielskiego na: francuski, niemiecki, hiszpański, grecki, portugalski, duński, włoski, rosyjski, japoński, chiński, koreański i na odwrót.
Źródło: Na podstawie CIR HZ Warszawa
Religie
Grupy wyznaniowe:
- protestanci 52%
- katolicy 24%
- mormoni 2%
- Żydzi 1%
- muzułmanie 1%
- inne 10%
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Ustrój polityczny
Stany Zjednoczone są republiką federalną.
Na czele państwa stoi prezydent (obecnie George W. Bush), który sprawuje władzę wykonawczą i posiada szerokie uprawnienia. Głowa państwa wybierana jest co 4 lata. Amerykańskie prawo przewiduje możliwości pełnienia tej funkcji przez dwie kadencje. Funkcję wiceprezydenta pełni Dick Cheney.
Władza ustawodawcza spoczywa w rękach Kongresu. Dzieli się ona na dwie izby: Izby Reprezentantów (izba niższa), wybieranej na 2-letnią kadencję i Senatu (izba wyższa), wybieranej na 6-letnią kadencję.
Źródło: Wikipedia
Święta
- 1 stycznia - Nowy Rok
- Trzeci poniedziałek stycznia - Urodziny Martina Luthera Kinga (ML King's Birthday)
- Trzeci poniedziałek lutego - Dzień Prezydenta (President's Day)
- 4 lipca - Dzień Niepodległości (Independence Day)
- Pierwszy poniedziałek. września - Święto Pracy (Labor Day)
- Drugi poniedziałek października - Dzień Kolumba (Columbus Day)
- 11 listopada - Dzień Weteranów (Veterans' Day)
- Ostatni czwartek listopada - Święto Dziękczynienia (Thanksgiving Day)
- 25 grudnia - Boże Narodzenie
Źródło: Przewodnik Onet.pl
Klimat
Ze względu na rozmiary kraju, klimat Stanów Zjednoczonych jest zróżnicowany i zależy od szerokości geograficznej. Dominuje klimat umiarkowany, przy czym w kraju występują różne jego typy. I tak Hawaje i Floryda należą do strefy klimatu umiarkowanego tropikalnego, Alaska - umiarkowanego arktycznego, Wielkie Wyżyny na północ od Mississippi - strefy klimatu umiarkowanej półsuchego, natomiast tereny na południowym zachodzie kraju - strefy klimatu suchego.
Średnia temperatura powietrza kształtuje się od 3°C w styczniu do 26°C w lipcu, natomiast wielkość rocznych opadów waha się od 50 do 3000 mm.
Ponadto na wschodzie kraju występują częste huragany i tornada.
Źródło: Wikipedia, Encyklopedia WIEM,
www.odyssei.com
Turystyka
Stany Zjednoczone co roku odwiedza około 40 mln turystów z całego świata.
Źródło:
www.sciaga.pl
Podróż
Informacje dotyczące wjazdu na teren Stanów Zjednoczonych dostępne są na stronie polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod adresem:
www.msz.gov.pl
Informacje konsularne >> Poradnik "Polak za granicą" >> Opisy krajów
Waluta
Oficjalną walutą Stanów Zjednoczonych jest 1 dolar USA (USD) = 100 centów.
Jest to najpopularniejsza waluta świata. 2/3 zasobów walutowych Stanów Zjednoczonych znajduje się w obiegu poza granicami kraju.
Walutę zagraniczną na terenie USA można wymienić jedynie w głównych bankach kraju.
Źródło: CIA "The Word Factbook",
www.wordtravels.com
Bankomaty
Sieć bankomatów jest bardzo dobrze rozbudowana. Większość z nich działa w międzynarodowej sieci Cirrus lub Plus. Najpopularniejszym środkiem płatności w USA są karty kredytowe. Warto więc zaopatrzyć się w taką kartę przed wyjazdem; bez niej bardzo trudno jest np. wynająć samochód lub pokój w hotelu. Często okazanie karty kredytowej w celu uwiarygodnienia swojej wypłacalności wymagane jest nawet jeżeli płacimy gotówką. Najpopularniejsze karty to: VISA, MasterCard, American Express i Discover.
Równie popularne są czeki podróżne (najlepiej American Express, w dolarach amerykańskich). Czekami American Express, Visa czy Thomas Cook, można płacić w sklepach, restauracjach i na stacjach benzynowych
Źródło: Przewodnik Onet.pl,
www.odyssei.com
Godziny pracy urzędów
Urzędy pocztowe są czynne od poniedziałku do piątku od godz. 9.00 do 17.00 i w soboty od 9.00 do 12.00.
Banki pracują od poniedziałku do piątku od 9.00 do 15.00.
Źródło: Przewodnik Onet.pl,
www.wordtravels.com
Telekomunikacja
Numer kierunkowy: 1.
Aby zadzwonić za granicę należy wykręcić 011, następnie kod kraju, z którym pragnie się uzyskać połączenie, numer kierunkowy miasta i numer docelowy. Natomiast dzwoniąc do USA, trzeba wykręcić cyfrę '1' przed numerem kierunkowym i abonenta.
Dzięki usłudze Poland Direct można już dzwonić do Polski na koszt abonenta. Numery dostępu: AT&T 1-8009930048, MCI 1-8003400048, Sprint 1-8008316348.
Źródło: CIA 'The Word Factbook', Przewodnik Onet.pl,
www.odyssei.com
Internet
Liczba użytkowników Internetu: 159 000 000 osób.
Źródło: CIA "The Word Factbook"
Podstawowe zwroty w języku angielskim
dzień dobry (rano) = good morning [gud moornin]
dzień dobry (w ciągu dnia) = good afternoon [gud afernun]
dobry wieczór = good evening [gud iwnin]
do widzenia = good bye [gud baj]
dobranoc = good night [gud najt]
cześć (powitanie) = hello [heloł]
cześć (pożegnanie) = bye [baj]
proszę= please [plis]
dziękuję = thank you [fenk ju]
przepraszam (przed zrobieniem czegoś) = excuse me [ikskjułz mi]
przepraszam (po zrobieniu czegoś) = I'm sorry [ajm sori]
ile to kosztuje...? = how much...? [hał macz...?]
gdzie jest...? = where it is...? [łer it iz...?]
co to jest...? = what is it...? [łot iz it...?]
która jest godzina? = what time is it? [łot tajm iz it?]
jak się nazywasz? = what's your name? [łots jur nejm?]
nazywam się... = my name is... [maj nejm is...]
tak = yes [jes]
nie = no [noł]
nie rozumiem = I don't understand [aj dont anderstend]
nie wiem = I don't know [aj dont noł]
otwarte = open [ołpen]
zamknięte = close [klołs]
przerwa = pause [pooz]
pan/pani = mister/lady [mister/lejdi]
apteka = chemist's [kemists]
bank = bank [bank]
poczta = post office [połst ofis]
jestem z Polski= I'm from Poland [ajem from połlend]
Adresy placówek RP
Ambasada RP
2640 16th Street, N.W., Washington, D.C. 20009
tel. (202) 234-3800
fax. (202)328-6271
e-mail:
[email protected] ,
www.polandembassy.org
Wydział Konsularny
2224 Wyoming Ave., N.W.,
Washington, D.C. 20008 -3992
tel. (202) 234-3800
fax. (202) 328-2152
Stałe Przedstawicielstwo RP przy ONZ
9 East 66th Street, New York,
N.Y. 10021
tel. (212) 744-2506 i 509
fax. (212) 517-6771
e-mail: general.mailbox@polandun.org
www.polandun.org
Konsulat RP w Nowym Jorku
233 Madison Ave.,
New York, N.Y. 10016
tel. (646) 237-21-00,237-21-49
fax. (646) 237-21-05
e-mail: kgrpny@aol.com
www.polandconsulateny.com
Konsulat RP w Chicago
1530 North Lake Shore Drive,
Chicago, Illinois 60610-1695 USA
tel. (0 01312) 337-8166
fax. (0 01312) 337-7841
e-mail:
[email protected]
www.polishconsulatechicago.org
Konsulat RP w Los Angeles
12400 Wilshire Blvd., Suite 555,
Los Angeles, California 90025, USA
tel. 1 (310) 442-8500
fax. 1 (310) 442-8515
e-mail:
[email protected] ,
www.PolishConsulateLA.com
Konsulat RP w Bostonie
Konsul Honorowy: Marek Leśniewski-Laas (angielski, polski)
22 Pratt Court
Cohasset, Massachusetts 02025
tel. (617) 357-19-80, 727-83-00
fax. (781) 383-8877
e-mail:
[email protected]
Konsulat RP w Honolulu
Konsul Honorowy: Bożena Jarnot
2825 S. King St.,
2701 Honolulu, Hawaii 96826, USA
tel. (808) 955 4488
fax. (808) 942 57 26
e-mail: bozena@aloha.net
www.hawaiipoloniatours.com
[b]Konsulat RP w Miami [/b]
Konsul Honorowy: Blanka A. Rosenstiel (polski, angielski)
1440 79th Street Causway, Suite 117,
Miami Beach, Florida 33141
tel. (305) 866-0077
fax. (305) 865-51-50
e-mail:
[email protected]
Adres letni: Blandemar Farm, 1604 Blandemar Farm Dr. Charlottesville Virginia 22903;
tel. (305) 866-0077
fax. (305) 865-5150
Konsulat RP w Portland
Konsul Honorowy Thaddeus Winnowski
200 SW Market St., Suite 1900
Portland, Oregon 97201
tel. (503) 546-2444
fax: (503) 635-8615
e-mail:
[email protected]
Konsulat RP w Saint Louis
Konsul Honorowy: Robert Ogrodnik (polski, angileski)
121 S. Meramec, Suite 1140,
St. Louis, Missouri 63105, USA
Tel. (0 01314) 822-6266, 553-1570
Fax. 965-3728, 553-3157
e-mail:
[email protected]
Adresy amerykańskich placówek w Polsce
Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki
Al. Ujazdowskie 29/31,
00-540 Warszawa
tel.: 628-30-41 do 49;
fax: 628-82-98
tlx: 813304 usa pl, 817771 usa pl
www.usaemb.pl
Wydział Handlowy
Al. Jerozolimskie 56 C,
00-803 Warszawa
tel.: 625-43-74, 625-43-00, 625-42-12
Wydział Konsularny
ul. Piękna 12,
00-540 Warszawa
tel.: 628-30-41 do 49
Ministerstwa i ważniejsze instytucje gospodarcze
Strony rządowe:
http://www.usa.gov/
Senat:
http://www.senate.gov/
Izba Reprezentantów:
http://www.house.gov/
Izba Handlowa USA w Polsce:
http://www.amcham.com.pl
Departament Handlu:
http://www.usa.g(...)ce.shtml
Izba Handlowa USA w Polsce
Warsaw Financial Center, 30th floor
ul. E. Plater 53
00-113 Warszawa
tel: +48 (22) 520-5999
fax: +48 (22) 520-5998
e-mail:
[email protected]
Izba Handlowa USA
1615 H Street, NW
Washington, DC 20062-2000
Main Number: 202-659-6000
Customer Service: 1-800-638-6582
Polsko-Amerykańska Fundacja Doradztwa dla Małych Przedsiębiorstw
ul. Trębacka 4
00-074 Warszawa
tel. (022) 630 97 43
tel. (022) 630 97 04
fax. (022) 826 3552
e-mail:
[email protected]
Amerykańska Federacja Pracy i Kongres Organizacji Przemysłowych
AFL-CIO Building
815 Sixteenth Street N.W.
Washington DC 20006
USA
Tel. (1) 202-6375000
fax (1) 202-6375058
Strona internetowa:
http://www.aflcio.org
Mocne strony
Dwie dekady ożywionego wzrostu, ogromny potencjał rozwoju kraju i nadal znaczący dolar podtrzymują zainteresowanie inwestorów.
Wysoki poziom imigracji, ogromna mobilność geograficzna oraz elastyczne prawo pracy sprzyjają utrzymaniu podaży i popytu pracy w równowadze.
Dziedzina badań zyskuje dzięki współpracy między laboratoriami, uniwersytetami i przedsiębiorstwami, jak również dzięki znacznemu wsparciu finansowemu ze strony rządu, który umożliwił pozyskanie zagranicznych talentów.
Reaktywacja i elastyczność przedsiębiorstw oraz autorytetów rządowych pozwoliły państwu na szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków otoczenia.
Dokładana aplikacja przepisów prawa Sarbanes-Oxley, dotyczącego nadzoru korporacyjnego, przyczyniła się do stworzenia przejrzystości ekonomicznej.
Słabe strony
W wyniku braku oszczędności krajowych zwiększył się poziom zewnętrznego deficytu (długu zagranicznego) państwa. To z kolei zrodziło prawdopodobieństwo wystąpienia konieczności implementacji, bolesnych dla gospodarki, ekonomicznych i finansowych kroków dostosowawczych.
Niewłaściwa konserwacja dróg i sieci kolejowych oraz separacja sieci energii elektrycznej osłabiła krajową konkurencyjność.
Nierówny dostęp do edukacji i opieki społecznej - zależny od dobrobytu danego stanu lub sytuacji danego przedsiębiorstwa ? wpływa na powiększenie nierównomiernego rozkładu dochodów.
Zanikanie zjawiska starzejącego się społeczeństwa zagroziło przetrwaniu federalnych programów Medicare and Social Security (opieki zdrowotnej i zabezpieczenia socjalnego), których celem było zapewnienie zdrowia i emerytur dla osób powyżej 65 roku życia.
Finansowanie wielu funduszy emerytalnych i wzrastające koszty opieki zdrowotnej wpłynęły na osłabienie sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Ocena kraju
Ocena: A1
Stabilne otoczenie polityczne i ekonomiczne ma pozytywny wpływ na, i tak już pozytywną, sytuację płatniczą przedsiębiorstw. Istnieje bardzo małe prawdopodobieństwo wystąpienia uchybień.
Przegląd branż
Sprzedaż detaliczna
Sprzedawcy produktów spożywczych musieli w końcu stawić czoła dominacji Wal-Mart'u. To z kolei doprowadziło do odtworzenia procesu koncentracji, mającego na celu wzmocnienie zdolności innych detalistów do stawienia czoła Wal-Mart'owi. Udana fuzja między K-Mart i Sears'em oraz zdolność Target do rywalizacji z Wal-Mart'em ustabilizowały sytuację ogólnosprzedażową. Sektor wyposażenia domu, zdominowany przez tandem Home Depot i Lowe, powinien zyskać na poprawie w południowych stanach. Trwający wzrost konsumpcji w 2006 roku powinien pozytywnie wpłynąć na omawiany sektor.
Przemysł samochodowy
General Motors i Ford, doświadczone przez wysokie koszty socjalne i spadający udział rynkowy, odnotowały bardzo słabe wyniki. Ogólnie cała gałąź ucierpiała na wzrastających cenach surowców i energii, które przyczyniły się do upadłości takich dostawców części samochodowych jak Delphi. Bankructwo Delphi skłoniło związek pracowników przemysłu samochodowego (UAW) do wydania koncesji na pokrycie wydatków zdrowotnych GM dla pracowników aktywnych i emerytowanych. Wysokie rabaty oferowane przez Forda i GM nie wystarczą by odzyskać udziały w rynku w najbliższym okresie.
Przemysł stalowy
Ostatnie kilka lat rozpieszczało producentów stali znacznymi zarobkami. Umożliwiło im to wzmocnienie bilansów przedsiębiorstw. Wzrastający popyt przemysłu amerykańskiego i rynków rozwijających się, takich jak Chiny, oraz wynikający z tego wzrost cen, dały impuls do wzrostu sektora. Redukcja zdolności produkcyjnych, będąca wynikiem wzrastającej koncentracji sektora, powinna być kontynuowana w celu wzmocnienia obecnego poziomu cen w 2006 roku. Jednakże wysokie ceny surowców i energii będą nadal silnie wpływać na marże.
Telekomunikacja
W 2006 roku operatorzy telefoniczni o ustalonej pozycji rynkowej nadal będą musieli stawiać czoło konkurencji ze strony operatorów telefonii komórkowej, kablowej i internetowej. Podczas, gdy gwałtowne tempo zmian technologicznych stworzyło możliwości dla niektórych producentów części, pozostali, którzy nie byli w stanie się dostosować, stracili. Koncentracja w telefonii stacjonarnej dobiegła końca wraz z nabyciem MCI przez Verizon i AT&T przez SBC. Podobnie wyglądała sytuacja w segmentach telefonii komórkowej i kablowej. Telefonia internetowa przyciąga coraz więcej podmiotów, którzy pragną wzmocnić swoja pozycję na tymże rynku.
Komputery/IT
Po osiągnięciu większego niż przewidywany wzrostu w 2005 roku, popyt na komponenty i komputery powinien być równie mocny w roku następnym. Marże narzucone na podstawowe komputery biurowe będą spadać. Za to marże narzucone na wysokiej jakości płyty obwodowe i inne innowacyjne produkty nadal będą wysokie. Dodatkowe zakupy sprzętowe napędzić może nowy system operacyjny Microsoft'u - Vista.
Przemysł tekstylny
Pomimo napływu importu z Chin (stanowiącego 29% amerykańskiego importu tekstyliów i odzieży) oraz szkód spowodowanych przez huragany, produkcję tekstyliów w roku 2005 charakteryzowała względna stabilność. Zyski produkcji utrzymujące się na stałym poziomie powinny pozwolić najsłabszym w tym sektorze pozostać przy życiu, nawet w przypadku zaistnienia kolejnych trudności.
Przemysł papierniczy
Ceny wielu rodzajów papieru wzrosły w 2005 roku. Pojawiła się jednak obawa, że zapasy mogą przybrać zbyt duże rozmiary i tym samym uaktywnić spadek cen w 2006 roku. Jako że surowce, energia i transport morski pozostaną sektorami o wysokich kosztach, marże w przemyśle papierniczym prawdopodobnie ulegną zmniejszeniu. Sektor papieru gazetowego, w którym spadający trend popytu doprowadził do znacznej nadprodukcji, powinien dotkliwiej odczuć zmiany niż pozostałe segmenty.
Wypłacalność przedsiębiorstw
Główne wskaźniki makroekonomiczne
Środki płatności
Eksporterzy powinni być ostrożni jeśli chodzi o zawieranie kontraktów sprzedaży na kredyt kupiecki i upewnić się, że warunki płatności, które ustalą są adekwatne do danej sytuacji.
Czeki i weksle są podstawowymi instrumentami płatniczymi, które jednak nie pozwalają wierzycielowi rozpocząć procedur egzekucyjnych (w świetle prawa wymiany - droit cambiaire).
Czeki należą do powszechnie używanych środków płatniczych. Ponieważ jednak nie muszą mieć pokrycia w momencie wystawienia, są stosunkowo skromnymi gwarantami realizacji płatności. Posiadacze kont mogą zablokować spłatę czeku poprzez dostarczenie do banku pisemnej prośby w ciągu 14 dni od wystawienia czeku. Co więcej, w przypadku uchylania się od zapłaty, beneficjent musi dostarczyć dowód potwierdzający roszczenie.
Pomimo, iż trudniejsze do uzyskania, czeki bankowe wystawiane bezpośrednio na własne konto bankowe zapewniają większe bezpieczeństwo. Gwarantują one bowiem przejęcie długu przez bank i otrzymanie zapłaty.
Weksle i skrypty dłużne są mniej popularne i nie przedstawiają sobą specjalnego dowodu istnienia długu.
System kont otwartych jest zalecany jedynie w przypadku ustanowienia długofalowych relacji biznesowych.
Popularnym środkiem realizacji świadczenia pieniężnego są przelewy wykonywane za pośrednictwem sieci SWIFT, do której podłączona jest większość amerykańskich banków. Przelewy funduszy SWIFT są szybkie i łatwe, stosuje się je zwłaszcza w sytuacjach kiedy między stronami umowy istnieje zaufanie. Wynika to z faktu, że sprzedawca jest całkowicie zależny od dobrej woli kupca, który może zlecić przelew lub nie.
Metody egzekucji świadczeń pieniężnych
Ze względu na złożoność amerykańskiego systemu prawnego, szczególnie w odniesieniu do bardzo wysokich wynagrodzeń prawników, w celu egzekucji świadczenia pieniężnego od dłużnika, zaleca się negocjacje i ugody pozasądowe (jeśli są możliwe) lub powierzenie sprawy firmie windykacyjnej.
Strony mogą szukać porozumienia poprzez relatywnie nieformalny system Alternatywnego Rozstrzygania Sporów (ADR). W ten sposób zarówno wierzyciel jak i dłużnik mogą uniknąć kosztownych i długotrwałych postępowań sądowych.
System sprawiedliwości USA składa się z dwóch podstawowych typów sądów: sądów okręgowych na poziomie federalnym i sądów cywilnych lub stanowych podlegających jurysdykcji poszczególnych stanów.
Ogromna większość postępowań jest prowadzona przez sądy stanowe, które stosują prawo stanowe i federalne w odniesieniu do spraw podległych ich jurysdykcji (np. czynności prawne dotyczące osób zamieszkujących lub osiadłych w danym stanie).
Sądy federalne, z drugiej strony, rozstrzygają sprawy dotyczące władz stanowych, interpretacji konstytucji lub precedensów federalnych i roszczeń powyżej 75 000 $ pomiędzy obywatelami różnych stanów lub między obywatelami Ameryki i zagranicznymi organami państwowymi lub zagranicznymi organami stanowymi, lub, w niektórych przypadkach, między powodami i pozwanymi z różnych krajów zagranicznych.
Kluczową cechą amerykańskiego systemu sprawiedliwości jest przed-procesowa faza "odkrycia" dzięki której każda ze stron może żądać od przeciwnika dowodu i zeznań dotyczących sporu zanim sąd rozpatrzy sprawę. Podczas samego procesu sędziowie dają powodowi i jego prawnikom znaczną swobodę w dostarczaniu odpowiednich dokumentów w jakimkolwiek terminie i w ogólnym prowadzeniu procesu (procedura zorientowana na oskarżenie).
Faza "odkrycia" może trwać kilka miesięcy, nawet lat. Pociąga to za sobą konsekwencje w postaci konieczności ponoszenia wysokich kosztów. Obie strony nalegają, bowiem, na ciągłe dostarczanie odpowiednich dowodów (odrzucanych przez obie strony nawzajem), co więcej w celu ich otrzymania angażują różnorodne środki (badania, prośby o dostarczenie wspierających dokumentów, zeznania świadków i raporty detektywów). Dopiero wówczas dowody w sprawie przedstawia się do akceptacji sądu w ostatecznej fazie postępowania.
Kolejną cechą amerykańskiego systemu proceduralnego jest to, że strony mogą prosić o rozstrzygnięcie sporu cywilnego lub karnego przez ławę przysięgłych (zazwyczaj składającą się z 12 obywateli nie zaznajomionych z aspektami prawnymi - "12 dobrych ludzi i prawda"? zgodnie z popularną definicja ławy przysięgłych), których zadaniem jest ustalenie i wydanie jednogłośnego wyroku opartego na faktach sprawy i dowodach przedstawionych w czasie postępowania.
W przypadku szczególnie skomplikowanych, długich lub kosztownych postępowań, jak w sprawie niewypłacalności, występowały przypadki, że sąd pozwalał wierzycielom pociągać do odpowiedzialności profesjonalnych doradców (np. audytorów) strony nie wywiązującej się z umowy (oczywiście zakładając jeżeli tacy doradcy wyraźnie działali na szkodę pozwanego).
Wskaźniki wydarzeń płatniczych
Ocena ryzyka
Rok 2005, pomimo iż nie powtórzył bardzo dobrych wyników roku 2004, uważa się za okres silnego wzrostu. Negatywne skutki huraganów były krótkookresowe i ograniczone geograficznie. Czasowy wzrost kosztów energii miał niewielki wpływ na konsumpcję gospodarstw domowych. Wzrost prywatnego popytu wygenerowała za to poprawa sytuacji zatrudnienia, wzrost dochodów pozapłacowych i wzrost wartości nieruchomości.
W 2006 roku aktywność gospodarcza pozostanie dynamiczna, pomimo umiarkowanego spowolnienia. Zwiększone wydatki publiczne, związane z odbudową stanów na Zatoką Meksykańską, oraz średniookresowe wybory powinny w znacznym stopniu zrównoważyć negatywne skutki ciągłego wzrostu stopy procentowej. Ze względu na jednoczesny wzrost stopy oszczędności wpływającej na ochłodzenie rynku nieruchomości, tempo wzrostu konsumpcji będzie nieco wolniejsze.
Nadal trwać będzie boom eksportowy, wspierany przez lepsze warunki ekonomiczne w Europie i Japonii. Jednakże boom ten nie wystarczy, aby zapobiec powiększeniu deficytu rachunku bieżącego. Inwestycje w sprzęt przemysłowy i komputerowy utrzymają dynamiczny wzrost, zwłaszcza w górnictwie i sektorach wydobywczych.
Poprawa sytuacji finansowej przedsiębiorstw jest nadal widoczna, jednak nie jest ona tak znacząca jak to bywało w przeszłości, dowodzi tego spadek liczby bankructw w 2005 roku (o 2%) oraz dobry poziom wskaźnika Coface. Dzięki zmniejszeniu zdolności produkcyjnych i ciągle wysokiej sile nabywczej gospodarstw domowych, przedsiębiorstwa miały ogromną swobodę w ustalaniu cen. Wiele sektorów, w tym chemiczny, papierniczy, energetyczny, wyposażenia elektrycznego, produkcji samolotów i hotelarski, mogły utrzymać dobre wskaźniki płynności pomimo wzrastających kosztów energii i surowców.
Z drugiej strony, w sektorach charakteryzujących się intensywną konkurencją np. w przemyśle samochodowym, transporcie lotniczym, sektorze zabawkowym i meblarskim, sytuacja pozostała trudna. Sytuacja powinna się ustabilizować na dobrym poziomie w 2006 roku. Niewielka poprawa w zachowaniach płatniczych pozostaje jednak możliwa dzięki efektom ubocznym ochłodzenia na rynku nieruchomości.