Demografia
Ludność ogółem (mln):
7,49
Źródło: Wikipedia
Gęstość zaludnienia:
181 osób/km²
Źródło: Wikipedia
Ludność zamieszkująca miasta:
68 %
Źródło: Wikipedia
Średni roczny przyrost ludności:
0,49% (2005)
Źródło: encyklopedia WIEM
Średnia długość życia:
77 lat (m), 83 lata (k)
Źródło: encyklopedia WIEM
Struktura wiekowa:
0-14 lat: 16,6%
15-64 lat: 68%
65 lat i więcej: 15,4%
Źródło: przewodnik Onet.pl
Powierzchnia:
41 290 km²
Źródło: Wikipedia
Szwajcaria jest państwem federacyjnym, na które składa się 26 oddzielnych jednostek - kantonów i półkantonów.
Struktura etniczna:
- Szwajcarzy posługujący się językami: niemieckim (65,1%), francuskim (18,4%), włoskim (9,8%)
- Hiszpanie (1,7%)
- Jugosłowianie (1,5%)
- Turcy (1,3%)
- Retoromanie (0,8%).
Źródło: encyklopedia WIEM, przewodnik Onet.pl
Języki
W Szwajcarii funkcjonują cztery języki urzędowe: niemiecki (na co dzień używany jest dialekt Schwyzerdütsch), francuski, włoski i romansz (jeden z języków retoromańskich).
Coraz popularniejszy staje się język angielski.
Według spisu powszechnego ludności z 2000 roku struktura ludności ze względu na język ojczysty przedstawia się następująco: Niemiecki (63,7%), Francuski (20,4%), Włoski (6,5%), Serbsko-chorwacki (1,4%), Albański (1,3%), Portugalski (1,2%), Hiszpański (1,1%), Angielski (1,0%), Turecki (0,6%), Romansz (0,5%), Inne (2,4%)
Źródło: Wikipedia
Religie
Reprezentowane wyznania:
- katolicy (47,2%)
- protestanci (43,5%)
- muzułmanie (1,5%)
- żydzi (0,3%).
Źródło: encyklopedia WIEM
Ustrój polityczny
Szwajcaria jest federacją demokratyczną (podzielona na kantony, posiadające charakter organizmów państwowych), w której często korzysta się z instytucji referendum (demokracja bezpośrednia).
Najwyższą władzę rządzącą i wykonawczą w Szwajcarii stanowi Rada Związkowa składająca się z 7 członków, wybieranych na 4 lata. Przewodniczący Rady pełni tę funkcję tylko przez 1 rok. W Radzie Związkowej reprezentowane są wszystkie wspólnoty językowe.
Obecnie funkcję głowy państwa i szefa rządu pełni prezydent Moritz Leuenberger.
Źródło: encyklopedia WIEM, Wikipedia
Święta
1 stycznia (Nowy Rok)
Wielki Piątek
Poniedziałek Wielkanocny
Wniebowstąpienie
Poniedziałek Zielonoświątkowy
1 sierpnia (Święto Narodowe)
25 i 26 grudnia (Boże Narodzenie)
W wielu regionach kraju obchodzone są lokalne święta, m.in. 2 stycznia, 1 maja (Święto Pracy), Boże Ciało.
Dalsze informacje o kantonalnych dniach świątecznych:
www.Feiertagskalender.ch
Źródło:
www.mojaszwajcaria.p
Klimat
Klimat jest umiarkowany. Od lipca do sierpnia średnia temperatura dzienna waha się w granicach od 18 do 28°C, a od stycznia do lutego kształtuje się w granicach -2 do 7°C.
Źródło: www.myswitzerland.com
Podróż
Informacje dotyczące wjazdu na teren Szwajcarii znajdziecie Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod adresem:
www.msz.gov.pl
Informacje konsularne >> Poradnik "Polak za granicą" >> Opisy krajów
Waluta
Walutą Szwajcarii jest 1 frank szwajcarski = 100 rappów (centymów)
Równie powszechnie akceptowaną walutą jest euro, akceptowane m.in. w większych placówkach handlowych, hotelach, urzędach pocztowych, na stacjach kolejowych, w niektórych automatach telefonicznych i parkingowych. W wielu miejscach ceny podawane są zarówno we frankach, jak i w Euro.
Walutę można wymienić w szeroko rozpowszechnionych kantorach i w bankach, które oferują najkorzystniejszy kurs wymiany, ale przyjmują tylko banknoty.
Źródło: przewodnik Onet.pl
Bankomaty
Sieć bankomatów jest bardzo dobrze rozwinięta.
Karty kredytowe są powszechnie akceptowanym, najprostszym i najszybszym środkiem płatności. Podobnie jest z czekami podróżnymi.
Najpopularniejszymi kartami są Visa, MasterCard i American Express. Wiele bankomatów obsługuje także karty systemu CIRRUS lub MAESTRO.
Źródło:
www.odyssei.pl
Godziny pracy urzędów
Banki są zwykle otwarte od poniedziałku do piątku od 8.30 do 16.30. W mniejszych miastach w godzinach 8.30-12.00 i 14.00-16.30 lub 17.30.
Urzędy pocztowe są otwarte od poniedziałku do piątku od 8.30 do 18.30, w soboty od 7.30 do 11.00.
Urzędy i biura: od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-12.00 i 14.00-17.00 lub 18.00.
Źródło:
www.mojaszwajcaria.pl
Telekomunikacja
Numer kierunkowy Szwajcarii to: +41.
Największym szwajcarskim operatorem telekomunikacyjnym jest Swisscom, którego aparaty telefoniczne znaleźć można w wielu miejscach publicznych w całym kraju.
Dzwoniąc za granicę należy wybrać dwa zera, numer kraju, następnie numer kierunkowy (bez zera na początku) i numer docelowy.
Czołowa sieć komórkowa Szwajcarii (Swisscom Mobile) pokrywa 99% zamieszkanych terenów kraju.
Źródło:
www.mojaszwajcaria.pl
Internet
W Szwajcarii istnieje bardzo dobrze rozwinięta sieć kawiarenek internetowych. Godzina korzystania z Internetu kosztuje 5-20 CHF.
Ponadto istnieje ponad 1000 miejsc z darmowym hot-spotem.
Liczba użytkowników Internetu: 2 556 000
Źródło: przewodnik Onet.pl,
www.mojaszwajcaria.pl
Podstawowe zwroty w języku niemieckim
dzień dobry (rano) = Guten Morgen [guten morgen]
dzień dobry (w ciągu dnia) = Guten Tag [guten tag]
dobry wieczór = Guten Abend [guten abend]
do widzenia = Auf Wiedersehen [auf widersejen]
dobranoc = Guten Nacht [gute nacht]
cześć (powitanie) = Hallo [halo]
cześć (pożegnanie) = Tchüß [czis]
proszę = bitte [bite]
dziękuję = danke [danke]
przepraszam = Entschuldigen Sie bitte [endszuldigen zi bitte]
ile to kosztuje...? = wie viel kostet...? [wi wil kostet...?]
gdzie jest...? = wo ist...? [wo ist...?]
co to jest...? = was ist das? [was ist das?]
która jest godzina? = wie spät ist es? [wi szpet ist es?]
jak się nazywasz? = wie heißt du? [wi hajst du?]
nazywam się... = ich heiße... [iś hajse...]
tak = ja [ja]
nie = nein [najn]
nie rozumiem = ich verstehe nicht [iś ferszteje niśt]
na zdrowie = Gesundheit [gesundhait]
nie wiem = ich weiß nicht [iś wejse niśt]
otwarte = offen [offen]
zamknięte = geschlossen [geschlossen]
przerwa = Pause [pauze]
pan/pani = Frau/Herr [frał/her]
apteka = Apotheke [apoteke]
bank = Bank [bank]
poczta = Post [post]
jestem z Polski = ich komme aus Polen [iś kome aus polen]
Podstawowe zwroty w języku włoskim
dzień dobry = buon giorno [błon dżorno]
do widzenia = arrivederci [arriwederczi]
dobranoc = buona notte [błona notte]
cześć = ciao [czał]
proszę = per favorre [per fawore]
dziękuję = grazie [gracje]
przepraszam = scusa [skuza]
ile to kosztuje...? = quanto costa...? [kuanto kosta...?]
gdzie jest...? = dove sono...? [dove sono...?]
co to jest...? = che cosa è? [ke koza e?]
która jest godzina? = che ore sono? [ke ore sono?]
nazywam się... = mi chiamo... [mi kjamo...]
tak = si [si]
nie = no [no]
nie rozumiem = non capisco [non kapisko]
pan/pani = signore/signora [sińjore/sińjora]
apteka = farmacia [farmaczia]
bank = banca [banka]
poczta = la posta [la posta]
jestem z Polski = sono Polacco [sono polanko]
Adresy placówek RP
Ambasada RP w Bernie
Elfenstraße 20a,
3000 Bern
tel. (00-4131) 3580202
fax: (00-4131) 3580216
e-mail:
[email protected]
strona www:
www.pol-amb.ch
Wydział ekonomiczno-handlowy
Elfenstrasse 9
3006 Bern
Tel: +41 31 350 82 82
Fax: +41 31 351 34 57
E-mail: postmaster@weh-bern.ch
www.weh-pl-bern.ch
Stałe Przedstawicielstwo RP
przy Biurze Narodów Zjednoczonych w Genewie
15 chemin de l´Ancienne Route,
1218 Grand-Saconnex, Genéve
tel. (0-04122) 710 97 97
fax. 710 97 99
e-mail:
[email protected], mission.pm
[email protected]u.int
www.mission-polska.org
Adresy szwajcarskich placówek w Polsce
Ministerstwa i ważniejsze instytucje gospodarcze
Instytucje rządowe Szwajcarii:
www.admin.ch
Parlament:
www.parlament.ch
Sekretariat ds. Gospodarki:
www.seco.admin.ch
Szwajcarski Główny Urząd Statystyczny:
www.statistik.admin.ch
Centrala Wspierania Eksportu OSEC:
www.osec.ch
Europejska siedziba ONZ w Genewie:
www.unog.ch
Szwajcarska poczta:
www.post.ch
Szwajcarskie banki:
- Schweizerische Nationalbank (Szwajcarski Bank Narodowy),
www.snb.ch
- UBS,
www.ubs.com
- Credit Suisse Group,
www.credit-suisse.com
Żółte strony (informacje o numerach telefonicznych abonentów branżowych)
www.gelbeseiten.ch
Bia��e strony (informacje o numerach telefonicznych abonentów prywatnych)
www.weisseseiten.ch
Izby Przemysłowo – Handlowe:
Polsko-Szwajcarska Izba Przemysłu i Handlu
Szpitalna 6 lok. 11
00-031 Warszawa
Tel.: 022 827 76 21, 827 76 22
Fax: 022 827 76 23
e-mail:
[email protected]
www.psiph.pl
Towarzystwo Polsko-Szwajcarskie
Korotyńskiego 19A m. 148 B
02-123 Warszawa
Tel/fax: 022 822 79 37
Akademia Kurta Schellera
Piękna 68
00-672 Warszawa
Tel: 022 626 80 92
Fax: 022 626 80 93
e-mail: Akademia@schelleracademy.com.pl
www.schelleracademy.com.pl
Mocne strony
Dobrej jakości usługi finansowe, niezbyt wysokie podatki oraz polityczna i społeczna stabilizacja stanowią atrakcyjne środowisko inwestycyjne.
Dzięki elastycznemu rynkowi pracy i wysokim kwalifikacjom pracowniczym, stopa bezrobocia utrzymuje się na niskim poziomie.
Internacjonalizacja dużych grup przemysłowych i finansowych zrównoważyła mały rynek krajowy i umiarkowany wzrost gospodarczy.
Reformy systemu opieki społecznej powinny pomóc państwu w walce ze zjawiskiem starzejącego się społeczeństwa.
Słabe strony
Separacje państwa od UE, pomimo istnienia dwustronnych umów ze Wspólnotą Europejską, powoduje ograniczanie konkurencji i wzrostu niechęci wobec zmian.
Pomimo wprowadzonych zmian mających na celu uelastycznienie rynku krajowego oraz zwiększenia kontroli rządu nad kartelami, konkurencja w kraju jest nadal mała, co zauważyć można szczególnie w administrowanych sektorach takich jak rolnictwo.
Ciągłe odwoływanie się do referendum i poszukiwanie konsensusu pomiędzy czterema rządzącymi partiami, zwolniło procesy wprowadzania reform w życie .
Zazębianie się kompetencji władzy konfederacyjnej i regionalnej (kantonów) są przyczyną nieporozumień regionalnych.
Ocena kraju
Ocena: A1
Stabilne otoczenie polityczne i ekonomiczne mają pozytywny wpływ na, i tak już dobrą, sytuację finansową przedsiębiorstw.
Przegląd branż
Budownictwo
W roku 2005 sektor mieszkaniowy charakteryzowała duża aktywność. Umożliwiło to przedsiębiorcom podwyższenie cen i wpłynęło, tym samych, na zwiększenie dochodów branży. Zupełnie przeciwna sytuacja miała miejsce w sektorze robót publicznych, gdzie na ceny i zyski negatywnie wpłynęły słabe warunki ekonomiczne i podziały miedzy kantonami.
Handel detaliczny
Sytuacja rynkowa branży w 2005 roku była nie najlepsza, zwłaszcza w sektorze spożywczym. Wzrost sprzedaży zanotowali jedynie sprzedawcy artykułów odzieżowych i dóbr elektrycznych. Rok 2006, według prognoz, nie przyniesie poprawy położenia sektora.
Turystyka
Sezon letni 2005 nie przyniósł branży dużych zysków. Bezpośrednią tego przyczyną była niechęć ze strony klientów niemieckich, której zrównoważyć nie zdołał napływ turystów spoza Europy. Sezon zimowy 2005, natomiast, dzięki atrakcyjności górskich krajobrazów i dobrej infrastrukturze dla narciarzy, przyniósł poprawę sytuacji. W ciągu ostatniego roku popyt na wczasy w Szwajcarii uległ znacznej poprawie, także wśród Niemców, co sprzyja interesom branży hotelarskiej i spożywczej, borykającym się z negatywnymi skutkami chudych lat 2001-2003.
Zegarmistrzostwo
Wzrastające zainteresowanie dobrami luksusowymi oraz zwiększona liczba kupców z Azji powodują wzrost zysków w sektorze produkcji zegarków. Dzięki dobrym warunkom gospodarczym Stanów Zjednoczonych, Środkowego Wschodu i Azji w roku 2005 oraz poprawie sytuacji branży turystycznej, do kas producentów szwajcarskich zegarków trafia coraz więcej pieniędzy. Prognozy na rok 2006 są obiecujące.
Drewno i meble
Dobre wyniki sektora mieszkaniowego w roku 2005 zadecydowały o wzroście sprzedaży netto, ceny tym samym przyczyniły się do wzrostu dochodów sektora meblowego i drewna. Perspektywy na rok 2006 są dobre, choć tempo wzrostu sektora może nieco spaść.
Papier i drukowanie
Rok 2005 był dla sektora niezwykle ciężki. Spadający popyt i silna konkurencja zmusiły przedsiębiorstwa do obniżenia cen , co z kolei miało niekorzystny wpływ na ich zyskowność. W wyniku takiego stanu rzeczy ucierpiały zarówno sektor papierniczy jak i branża drukarska, chodź zdecydowanie bardziej dotknęło to producentów pierwszej branży. Sytuacja powinna się jednak ustabilizować w 2006 roku.
Przemysł chemiczny i branża farmaceutyczna
Pomimo wzrostu kosztów surowców w 2005 roku, dynamiczna sprzedaż pozwoliła na wzrost dochodów. Szybki wzrost gospodarczy w USA i Azji oraz konkurencyjność franka szwajcarskiego wpłynęły pozytywnie na eksport. W roku 2006 sytuacja sektora powinna ulec dalszej poprawie.
Wypłacalność przedsiębiorstw
Główne wskaźniki makroekonomiczne
Środki płatności
Ze względu na nieprzystępny system bankowy i obciążenia podatkowe weksle i czeki nie są w powszechnym użyciu; opłata stemplowa dla weksli wynosi 0,75% kwoty podstawowej dla weksli krajowych i 1,5% dla weksli międzynarodowych. Podobnie, operatorzy handlowi są wyjątkowo wymagający jeśli chodzi o warunki formalne jakie czeki i weksle muszą spełniać aby być ważnymi środkami płatniczymi.
Najczęściej wykorzystywanym systemem płatności jest system przelewów bankowych SWIFT. Większość banków szwajcarskich jest połączonych z siecią
SWIFT co pozwala na szybkie i efektywne dokonywanie płatności przy niskich kosztach.
Wskaźniki wydarzeń płatniczych
Ocena ryzyka
Po wyraźnym ostudzeniu w drugiej połowie 2004 roku, aktywność gospodarcza w roku 2005 uległa nieznacznej poprawie. Bezpośrednią tego przyczyną był wzrost konsumpcji gospodarstw domowych, dynamiczny rozwój branży budowlanej, odnowienie eksportu przemysłu oraz wzrost liczby dobrze sytuowanych turystów z Azji, USA i Rosji.
Rok 2006 powinien przynieść niewielki wzrost gospodarczy, dzięki fazie europejskiego wzrostu, która powinna osiągnąć poziom bliski swojemu potencjałowi. Spadek stopy bezrobocia poniżej progu 4% da gospodarstwom domowym impuls do zwiększenia wydatków pomimo restrykcyjnej polityki fiskalnej.
Eksport zyska na poprawiającym się popycie europejskim, inflacji krajowej niższej niż inflacja w krajach partnerów handlowych oraz dzięki obniżeniu wartości franka szwajcarskiego w stosunku do dolara i euro. Sprzyjająca polityka monetarna oraz nieprzerwane zyski osiągane na inwestycjach produkcyjnych stanowią swoistą zachętę do inwestycji kapitałowych.
Dobry poziom wskaźników Coface w 2005 roku został osiągnięty dzięki 3% spadkowi liczby upadłości. Zwiększenie liczby zawieranych transakcji i dochodów w przemyśle nie przełożyło się na poprawę ich zyskowności. Zwiększenie zysków nie było możliwe, gdyż duża konkurencja i znaczna nadprodukcja, nie pozwoliły przedsiębiorcom na przeniesienie kosztów surowców i półproduktów na konsumenta (w postaci marży). W nienajlepszym stanie pozostają nadal sektory: hotelowy, gastronomiczny i detaliczny.
Poprawa trendów krajowych i warunków ekonomicznych w Europie europejskich oraz stabilizacja wzrostu kosztów początkowych wpłynie na poprawę ogólnej sytuacji finansowej przedsiębiorstw w 2006 roku. Według prognoz polepszy się również sytuacja rynku usług indywidualnych.